U Banovićima kažu da su odlučili sačuvati lokomotivu jer žele da imaju jednu historijsku vrijednost vezanu za film Hajrudina Šibe Krvavca iz 1972. godine, inače jedan od najpoznatijih i najpopularnijih filmova partizansko-ratne tematike snimljen u bivšoj Jugoslaviji.
U Banovićima kažu da su odlučili sačuvati lokomotivu jer žele da imaju jednu historijsku vrijednost vezanu za film Hajrudina Šibe Krvavca iz 1972. godine, inače jedan od najpoznatijih i najpopularnijih filmova partizansko-ratne tematike snimljen u bivšoj Jugoslaviji
Piše: Vesna Bešić
Lokomotiva serije 83-157, jedna od onih koje su korištene tokom snimanja kultnog ratnog filma “Valter brani Sarajevo” Hajrudina Šibe Krvavca, nalazi se na remontu u rudarskom gradu Banovići, na sjeveroistoku Bosne i Hercegovine gdje ju je pronašla ekipa Anadolu Agency (AA).
Lokomotiva, napravljena davne 1946. godine u fabrici “Đuro Đaković” u Slavonskom Brodu, kopija je američke lokomotive, a u Banoviće je stigla 1976. godine.
Tehnički rukovodilac željezničkog transporta Rudnika mrkog uglja (RMU) ''Banovići'' Dževad Hodžić kazao je za Anadolu Agency (AA) da je ova lokomotiva bila u pogonu jedno vrijeme, ali je “otpisana” još prije Odbranbeno-oslobodilačkog rata u BiH 1992.-1995., jer je ''bilo nemoguće naći dijelove za njen remont''.
“Mi smo, ipak, odlučili da je sačuvamo. Napravili smo jedan eksponat koji će biti u planiranom muzejskom kompleksu u Banovićima”, pojasnio je Hodžić.
Kako kaže, odlučili su je sačuvati jer žele da imaju jednu historijsku vrijednost vezanu za film Hajrudina Šibe Krvavca iz 1972. godine, inače jedan od najpoznatijih i najpopularnijih filmova partizansko-ratne tematike snimljen u bivšoj Jugoslaviji. No, poznata je popularnost Šibinih tzv. partizanskih westerna u Kini i drugim zemljama, pa ovdje zaluta i poneki gost sa Dalekog istoka.
“Ono što je važno za tu lokomotivu jeste da je ona jedna od najboljih lokomotiva uskotračnog kolosijeka koja je ikad izrađena. Originalna lokomotiva iz serije 83 je izvorno američka proizvodnja, ali je ''Đuro Đaković'' napravio kopiju koja je bolja od originalna”, pojasnio je Hodžić.
No, to nije jedina željeznička turistička atrakcija u Banovićima.
Banovići su poznati po Rudniku mrkog uglja ''Banovići'', opjevanoj pruzi Brčko – Banovići, ali i po parnom vozu, u narodu popularnom Ćiri. Riječ je o vozu iz 1949. godine.
Priča o „Ćiri“ je inspiracija za sve generacije još živi u ovom malom gradu.
Dok su jedni gledali kako ova veličanstvena mašina juri niz polja i ostavlja oblak dima iza sebe, drugi su slušali priče o toj ''tajanstvenoj lokomotivi''.
Međutim, ona i danas postoji, a turisti i zaljubljenici u željeznice iz cijelog svijeta dolaze u Banoviće gdje žele napraviti prekrasne snimke i fotografije Ćire koji je još u pogonu.
Kažu da je to jedino mjesto na svijetu gdje mogu napraviti originalne fotografije ove lokomotive na pruzi, ali i osjetiti jedinstven osjećaj vožnje ovim prijevoznim sredstvom.
“Kod nas takve lokomotive, tih generacija, još uvijek rade i zarađuju”, pojasnio je Hodžić.
Cijela ova priča počela je 1998. godine, kada su turističke agencije u Banoviće počele dovoditi ljubitelje željeznica iz svijeta.
“U početku je to bila vožnja na jednom otvorenom platou vagona. Onda sam od rukovodstva našeg rodnika dobio zeleno svjetlo i lokomotivu staru 55 godina, koja je 35 godina stajala vani kao eksponat, te ju osposobili za turističke namjene”, kazao je Hodžić za AA.
Kako kaže, cilj je da se u Banovićima razvije željeznički saobraćaj pa da i neke kasnije generacije, kao i ove danas, imaju priliku vidjeti kako se nekada živjelo.
“Probat ćemo da oživimo taj ambijent koji je bio ranije”, pojasnio je Hodžić.
Zainteresiranost stranih turista za lokomotive i vozove u Banovićima je u kontinuitetu.
U Banoviće godišnje dođe oko hiljadu turista iz cijelog svijeta, od Amerike, Japana, Italije, a najčešći gosti su Nijemci i Austrijanci.
“Banovići su im izuzetno interesantna lokacija i većina ljubitelja željeznica, koji dolaze na prostore Balkana, dolaze u Banoviće, jer ovdje postoji uzana pruga, parne lokomotive uzanog kolosijeka koje još uvijek rade”, pojasnio je Hodžić.
Eksponat u funkciji
Prema njegovim riječima, 1998. godine su imali posjetu i jednog ministra iz japanske vlade. On je u Banoviće stigao kao turista i bio je oduševljen onime čime željeznički saobraćaj u Banovićima i danas raspolaže.
Ovaj grad posjeduje unikatne lokomotive, a jedna od njih je i lokomotiva serije 19-12 na normalnom kolosijeku.
“Ona je unikat. Nema nigdje ni eksponata, a kod nas je u funkciji”, pojasnio je Hodžić.
Izgradnja muzeja rudarstva i željeznice
U Banovićima je planirana i izgradnja muzeja rudarstva i željeznice, i to u obliku rudarske lampe.
“Mi smo već uradili projektnu dokumentaciju za muzejski kompleks, uradili projektnu dokumentaciju za prugu, dobili ekološku i urbanističku saglasnost”, pojasnio je Hodžić i dodao da je do sada “potrošeno brdo para, a još nisu ni počeli raditi”.
Kako kaže, oni su jedini na Balkanu koji imaju radionicu koja je sposobna da uradi remont jedne parne lokomotive.
(goBiH.ba/Anadolija/aa)