Cijena registracije je za većinu građana prevelika s obzirom na mjesečna primanja, ali se postavlja i pitanje znaju li građani što sve uopće plaćaju u samom procesu registracije svoga automobila.
Više od milion automobila svake godine se registrira na prostoru cijele Bosne i Hercegovine. Cijena registracije je za većinu građana prevelika s obzirom na mjesečna primanja, ali se postavlja i pitanje znaju li građani što sve uopće plaćaju u samom procesu registracije svoga automobila. Za primjer smo uzeli troškove koji se plaćaju za registraciju golfa 2, kao još uvijek najčešćeg automobila na prometnicama na prostoru BiH.
Ukupna cijena
Cijena registracije za ovaj automobil iznosi 399 maraka. Kod osiguravajućih kuća možete dobiti i neki bonus ako niste imali prometnih nesreća ranijih godina i oni iznose 10-20 KM ili nešto više. Za osiguranje automobila se odvaja tek nešto više od polovice cjelokupnog iznosa cijene registracije. Tehnički pregled će te platiti 61 marku, a sve ostalo ide državi.
Znači, samo od jedne registracije golfa 2 država će uzeti 130 maraka. Treba napomenuti kako je iznos i veći za veće automobila, odnosno kamione jer svi oni plaćaju daleko veće naknade za ceste, ekologiju...
Ipak, prilikom registracije golfa 2 samo za cestarinu će te izdvojiti 50 maraka. Zaštita voda će vas koštati 20 maraka, a platit ćete i porez (ne precizira se koji) 10 maraka. Pod stavkom pomoć - informacije se nalaze troškovi od 8 maraka, a za zaštitu okoliša će te izdvojiti 21 marku. Stiker košta čak pet maraka, pristojba/ugovor sedam maraka, a poštarina/prijevod čak devet maraka.
Prilikom plaćanja registracije većina građana i ne zna da za sve ove svrhe izdvajaju sredstva. Istina se saznaje tek ako vam djelatnici osiguranja daju tablicu s popisom troškova koje snosite.
Kamo ide novac?
Iduće pitanje koje se logično nameće jest završava li novac na područjima za koju su namijenjeni? Sudeći po stanju bh. prometnica, stanju u ekologiji ili pak zaštiti voda, nije teško dobiti odgovor na ovo pitanje. Ako svaku od ovih stavki pomnožite s 1,1 milijun vozila koja su prošle godine registrirana na prostoru BiH, s razlogom se možete pitati je li više od 20 miliona maraka završilo u projektima zaštite voda ili okoliša u BiH?!
U ovaj iznos se mogu uključiti i iznosi za registracijske oznake, potvrde o registraciji ili potvrde o vlasništvu automobila, za što građani također godišnje izdvajaju milione maraka. Građani BiH samo na registraciju vozila u BiH potroše više od pola milijarde maraka ukupno svake godine!
Iako pola toga iznosa završi u proračunima županija, entiteta ili pak države, nitko ne razmišlja o smanjenju troškova prilikom registracije i olakšavanju pozicije za građane koji sebi sve teže mogu priuštiti plaćanje svih nabrojanih stavki koje svi financiramo tijekom registracije auta.
(goBiH.ba/Večernji.ba)